9 Nisan 2014 Çarşamba

Montaigne-Denemeler

Kitap Adı: Denemeler

Yazar: Montaigne

Yayınevi:  Akvaryum Yayınları

Sayfa Sayısı: 303 Sayfa

Benim Puanım:  9/10

Birçoğumuzun özellikle lise yıllarınan duyduğu meşhur deneme türündeki kitaptır , Montaigne' nin Denemeler'i... İlk defa 1580 yılında yayımlanan kitap, adeta hümanist kültürün önemli kaynaklarından biri olduğu söyleniyor. Yıllardır okumak istediğim ama sürekli ertelediğim ve erkek arkadaşımla ortak kullandığımız kütüphanede okunmayı bekleyen bir kitaptı benim için. Özet şeklinde olan bu yayını okuduktan sonra söylediğim ilk cümle "Sevdiğim başka bir yayından tam metinli halini almalıyız!" oldu. Ben bunca yıl bu kitabı neden okumayı ertelemişim??

Kitap bir deneme türü olmasının dışında, felsefe, cinsellik, din, sağlık, eğitim gibi birçok farklı alanda görüş bildiriyor. Ne kadar uzak geçmişte yazılmış olursa olsun hemen her kelimesine hak vermemek mümkün değil! Özellikle Türklerle ve Osmanlı Devleti ile bahsedilen bazı kısımlar bönbürlenmeme de yol açmadı değil hani :)

Kitap nasıl ilerledi? Bana neler kattı?

Minik minik hikayelerden oluşan öykü kitaplarını oldum olası sevemedim, belki de bu kitaba yıllarca yaklaşamama sebebim buydu. Ancak her okuduğum denemenin tadı damağımda kaldı, her sayfayı en az iki defa okudum. Kısacası kolay ilerleyen bir kitaptı. Ancak dediğim gibi Akvaryum Yayınlarına ait olan bu basım tamamen özet niteliğinde olmakla birlikte, yazım yanlışlarının fazlalığı nedeniyle sizi bol bol sinir edebiliyor, ara sıra devrik cümlelere katlanmanıza yol açabiliyor. Bu nedenle özellikle mümkünse başka bir yayınevinden çıkan basımlarını okumanızı önerebilirim.

Bana neler kattığına gelirsek; öncelikle birçok filozof adı ve denemelerin arasına sıkıştırılan birçok hikayeyi öğrenmiş oldum. Özellikle bazı konularda yazdıklarını okurken Montaigne' nin kendi içimden geçenleri okuyormuş gibi hissettim, ki bu da beni ayrıca mutlu etti. Ancak bana kattığı en büyük şeyin özellikle ölüm ve insan ilişkilerinde karşılaşılan sorunlara karşı olan bakış açısıydı. Ölümün doğalar gereği olduğunu anlatması, insanların kalbinin kırılmaması gerektiği ve empatinin ne kadar gerekli olduğundan bahsetmesi kalbimi fethetti.

Tüm bunların dışında Denemeler' i okuyarak Bahar Şenliği kapsamında 9. Kategorimi tamamlamış, uzun süredir kütüphanemde beni bekleyen kitabımı okumuş ve 20 puanı kazanmış bulunuyorum :)

Altı Çizilesi Yerler...

Geldik can alıcı yere... Çünkü o kadar çok yerin altını çizdim ki bu kitapta... En iyisi arasından size rasgele seçerek iki alıntı yapmak...

"Biz çok şaşkın varlıklarız. Birisi için hayatını işsiz güçsüz geçirdi deriz; bugün hiçbir şey yapmadım deriz. Bir şey yapmadım ne demek? Yaşadınız ya! Bu sizin yalnız başlıca işiniz değil, en güzel, en şerefli işinizdir. " (sayfa 23)

"Doğrusunu söyleyelim ki biz erkekler, hemen hepimiz kendi günahlarımızdan çok, karılarımızın günahlarından gelecek ayıptan korkarız. Bir erkek kendi vicdanından çok karısının vicdanı üzerine titrer. Ne fadakarlık öyle değil mi?" (sayfa 104)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder