20 Nisan 2014 Pazar

Kiraze-Solmaz Kamuran

Kitap Adı: Kiraze

Yazar: Solmaz Kamuran

Yayınevi:  İnkılap Yayınları

Sayfa Sayısı: 390 sayfa

Benim Puanım:  9/10

Neden bu kitap?

Bahar Şenliği kapsamında listemde elimde olmayan ve almam gereken kitaplar vardı. Ben o kitapları almaya hazırlanırken, kuzenim kendi kütüphanesindeki bazı kitapları sığmadığı için bana vermeyi teklif etti ve birkaç tanesini önceden aldım(koliler dolusu kitap olduğundan öncelikle on tanesini kendim alabildim :D ). Bu kitapta o kitapların arasındaydı. Açıkçası o anda alırken yazarlara ve kitaplara bakmadan alıp eve gelmiştim, ancak sonra kitapların kapak arkası yazılarını okudukça ilgimi çekti kitap. Hazır almam gereken kitaplar olduğunu düşünce listedeki bazı planladığım kitapları çıkarıp mevcut kitaplarımdan okumak daha karlı geldi. Ve hiç de pişman olmadım okurken :)

Kitabın konusu

İspanya' da kurulan Engizisyon mahkemelerinden kaçan birçok Yahudi aile Osmanlı topraklarına Konstantinapolis' e sığındığı dönemlerden başlıyor kitap. Kiraze' nin yani gerçek adı Ester' in ailesi de bu göçen ailelerden biri. Kiraze' nin farkı ise aklı ve cazibesi ile önce Hürrem Sultan' ın gözüne girip, ardından da Safiye Sultan' a akıl hocalığı yaparak sarayda kendisine ve ailesine yer açıyor. Ancak 88 yaşındayken patlayan bir sipahi isyanı ile kendisinin ve üç oğlunun başı kesiliyor.

Kitap nasıl ilerledi?

Tarihi romanları seven bir insan olduğumdan gerek öncelikle konusu benim için ilgi çekiciydi. İspanya' da başlayan bir macera ve Osmanlı' da sonlanan bir hikayeden oluşuyor, ancak daha önce okuduğum tarihi romanlardan bence biraz farklıydı. Sadece Kiraze' nin ya da ailesinin bulunduğu yerin dışında, ilgili tarihlerde İngiltere, Fransa, Venedik, İspanya, Osmanlı ve daha birçok ülkede yaşanan olayları da oldukça kısa ve öz bir şekilde yapıyor. Kitapta II.Bayezid zamanından başlayıp, III. Murad döneminde sonlanan hikayede, harem entrikaları, Müslüman-Hristiyan çekişmeleri, kadınların taht üzerindeki etkisi gibi birçok konuda işlenmiş. Ayrıca yazarın okuduğum ilk kitabı ve kalemine hayran kaldım, hem bu kadar zengin bir konuyu bu kadar akıcı bir dille işlemiş hem de olaylar arasında muntazam bir geçiş sağlamış.

Kitap bana neler kattı?

Daha önceden İngiltere tarihine ait Boleyn Kızı serisinden birkaç kitap ve Osmanlı' ya ait birkaç kitap okumuştum. Ancak hepsi ayrı ayrı kitaplardı ve tarihlerin sırasını hatırlayıp olayları birleştirmek oldukça zordu benim için. Oysa bu kitap bütün olayları kafamda toparlamam yardımcı oldu. Gereksiz bilgiler yerine sadece temel olaylara deyinmiş olması ve bu olayların kronolojik sırasından oldukça basit bahsedişi ise okumamı oldukça kolaylaştırdı. Bu kitap kısaca bana ne kattı dersek;

-Tarihi açıdan bilgilerimi toparlamama oldukça yardımcı oldu
-Yahudiler' in yaşadıklarına dair ve yaşayışlarına dair ilginç bilgiler öğrendim
-Literatürüme yeni ve sağlam bir yazar kazandım
-Bahar Şenliğin için ise  okumadığı kadın yazardan kitap okuyacağımız 6. kategoriyi tamamlayarak 20 puan kazandım:)

Altı çizilesi yerler...

"Mutluluk ne tuhaf bir şeydi... Mutlu olmak için bir yığın mutsuzluğu, acıyı yaşıyordu insan; ağır, çok ağır bedeller ödüyordu ve sonra mutlu olduğunda o geçmişi hatırlayıp tekrar acı çekiyordu. Salt mutlu olmak diye bir şey belki de yoktu. Ama salt mutsuzluk vardı. Bundan emindi."



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder